BNU Students‎ > ‎Students Feedback‎ > ‎

Student Feedback Guidance

ەندێك ڕێنمايى بۆ خوێندكارانى خۆشەويست لە كاتى پڕكردنەوەى فيدباكدا:
Dear student……

As far as you are aware, since last year Region's universities have embarked upon the process of students' feedback for lecturers as a new procedure in the educational system. This process is a kind of showing respect and trust to your opinions and a sort of paying attention to your point of views as well, hence you are considered as a responsible and mature person in this crucial stage of university life. Thus we are so hopeful that you take the following tips into account during the process of filling in feedback for your teacher:
  1. Filling in feedback is a kind of witness, which reflects your religious, moral, and national responsibility; therefore, be meticulous about putting your pen on the feedback paper in the course of filling in the feedback and you should know that inquiries will be set up in future, if you have no conscience about the process in question.
  2. Read each section one after another, and express your point of view accurately. Do not let your colleagues' opinions affect you whether in a positive way or a negative way, on the contrary be free in expressing your opinions.
  3. Concerning the lecturer, you should take the whole year into consideration for deciding on the teacher's activities throughout the academic year, you should not be effected by a single lecture or an event and make it as touchstone for deciding.
  4. With regard to the use of Data show, if the lecturer has applied the whiteboard impressively, then you can count it as using Data show.
  5. Don’t let your emotional feelings (such as adoring and hating), your political ideas, or your beliefs of regionalism leave impacts on your decisions on the sections and the lecturer.
  6. Greatly exaggerated points like (5 points for all sections or 1 point for all sections) give the meaning of going out the subject during the process of filling in the feedback, and there is the possibility of ignoring it. 
  7. Using impolite and offensive words or incendiary speech leads to the excluding of the form.
  8. Being civilised about expressing your ideas gives you the opportunity to play a critical role in the development of Bayan University, education process, and Kurdish society.

We are hopeful that you exercise your responsibility which lies with you….



Academic Quality Assurance Office AQA , Bayan University BNU

...خوێندكارى بەڕێز

وەك ئاگاداريت لە پارساڵەوە پرۆسەى فيدباكى خوێندكار بەرامبەر مامۆستاكەى هێنراوەتە ناو پرۆسەى خوێندنەوە لە ناو زانكۆكانى هەرێمدا، ئەم پرۆسەيە جۆرێكە لە پێدانى ڕێز و متمانە بە ڕاى تۆى ئازيز و جۆرێكە لە گرنگيان بە ڕاوبۆچوونەكانت، كە وەكو كەسێكى بەرپرسيار و پێگەيشتوو سەيرت دەكرێت لەم قۆناغە گرنگەى ژيانى ناو زانكۆدا، هەر لەبەر ئەوە هيوادارين لە بەڕێزتان كە ڕەچاوى ئەم خالآنەى خوارەوە بيت لە كاتى پڕكردنەوەى فيدباك بەرامبەر مامۆستاكەت:

١ - پڕكردنەوەى فيدباك جۆرێكە لە شايەتى دان، كە ئەوەش جۆرێكە لە بەرپرسيارييەتى ئاينى و ئەخلاقي و نيشتمانى، لەبەرئەوە ئاگادارى پێنووسەكەت بە كە دەيخەيتە سەر كاغەزى فيدباكەكە و پڕى دەكەيتەوە بزانە كە لێپرسينەوەى بەدواوەيە لە داهاتوودا، ئەگەر ويژدانى خۆت لەوبارەيەوە ئاسوودە و سەرفراز نەكەيت.

٢ -  بڕگەكان زۆر يەكەيەكە بخوێنەرەوە و زۆر بە وردى ڕاى خۆت لەبارەيانەوە دەرببڕە، و با ڕاى هاوڕێكانت كارت تيێنەكەن بە خراپ يان باش، بەڵكو ئازادبە لە دەربڕينى ڕاى خۆت.

٣ -  سەبارەت بە مامۆستاكەت دەبێت سەيرى بە درێژايى سالێكى خوێندن بكەيت، كە ئەو مامۆستايە چۆن بووە لە خاڵەكاندا بەدرێژايى ساڵ، نەوەكو تەنها يەك وانە يان يەك ڕووداو كارى تێكردبيت و بيكەيت بە سەنگى مەحەك بۆ بڕياردان.

٤ -  سەبارەت بە بەكارهێنانى داتاشۆ، ئەگەر مامۆستاكە بۆردى سپي بەشێوەيەكى كاريگەر بەكارهێناوە ئەوا دەتوانيت لەجياتى داتاشۆ بۆى ئەژماربكەيت.

٥ -  با هەڵچوون و لايەنى سۆزداريت (وەك خۆشويستن و ڕق لێبوونەوە) و هەروەها بيروبۆچوونى حيزبى و سياسى و ناوچەگەرێتى و هتد...كارت تێنەكات بۆ بڕياردان لەسەر بڕگەكان يان مامۆستاكە.

٦ - بوونى نمرەى زيادەڕەوى لەڕادەبەدەر وەك (هەمووى پێنج يان هەمووى يەك) ماناى نا بابەتى بوون دەبەخشێت لە پڕكردنەوەى فيدباكەكەدا، و ئەگەرى پشتگوێخستنى هەيە.

٧ - نووسينى وشەى برينداركەر و وتەى ناشرين و ناشايستە دەبێتە هۆى دوورخستنەوەى فۆرمەكە.

٨ - دەتوانيت بە پێشكەشكردنى ڕاى شارستانييانەى خۆت ڕۆڵت هەبێت لە پێشخستنى زانكۆى بەیان و پرۆسەى خوێندن و كۆمەڵگاى كوردەوارى.

هيوادارين لەئاستى بەرپرسيارييەتيدا بيت...

 بەڕيێوەبەرايەتى دڵنيايى جۆرى فێركردن لە زانكۆى بەیان

عزيزي الطالب

 كما تعلم، إبتداءاً من العام الماضي باشرت جامعات الإقليم في عملية منظمة وموثَّقة لاستطلاع رأي الطلبة (الفيدباك) حول موادهم الدراسية ومحاضراتهم كإجراء جديد من شأنه دعم المنظومة التعليمية.

إن هذه العملية تُظهِر احترامنا لكم وثقتنا بآرائكم، واهتمامنا بوجهات نظركم، كونكم في نظرنا شخصٌ يتمتع بالنضج الفكري ويجدُر به تحمُّل المسؤولية في هذه المرحلة المهمة من تاريخ جامعنا التي تحاول فيها المضي في مسار الجامعات المتقدمة لضمان مستقبل علمي أفضل لكم ولمن جاء بعدكم من الأجيال الجديدة.

لذا نتوخى منك أن تأخذ في الحسبان الملاحظات الآتية أثناء مَلئِكَ لقسيمة استطلاع الرأي (الفيدباك) لأساتذتك:

١- إن ملأكَ لقسيمة استطلاع الرأي هو نوعٌ من الشهادة، التي تعكس توجهاتك الدينية، والأخلاقية، وحسُّكَ الوطني؛ لذا تذكر ذلك وكُن شديد الحرص والدقة إبان ملئِكَ لهذه القسيمة، كما يجب أن تعلم بان هناك مُسائلة ستجري في المستقبل، إن لم تُحكِّم ضميرك في هذه العملية التي نحن بصددها.

٢- اقرأ كل فقرة الواحدة تلوَ الأخرى، وبَيِّن وجهة نظرك بدقة. لا تدع وجهة نظر زميلك تؤثِّر عليك سواء كان ذلك بشكل إيجابي أو سلبي، بل كن حُرّاً في التعبير عن آرائك.

٣- فيما يخص استاذ المادة (المُحاضِر)، يجب عليك أن تأخذ في الحسبان السنة الدراسية بأكملها لتحدِّد فعاليات أستاذ المادة خلال العام الدراسي، يجب ان لا تتأثَّر بمحاضرة واحدة، أو حَدَث معيَّن لتجعله محدِّداً لرأيك.

٤- فضلاً عن استعمال جهاز (الداتا-شو)، إذا استعمل استاذ المادة (المُحاضِر) اللوح الأبيض (السبورة) بشكلٍ جيد وفعال، يمكنك إعتباره استعمالاً لجهاز (الداتا-شو).

٥- لا تدع المجال لمشاعرك الشخصية (كالمودة والبغض)، وتوجهاتك السياسية، أو معتقداتك القومية لأن تترك أثرها في تحديد آرائك بخصوص فقرات القسيمة وأستاذ المادة.

٦- النقاط المبالغ بها مثلاً (5 نقاط لكل الفقرات، أو 1 نقطة لكل الفقرات) تعطي انطباعاً بأنك لم تهتم جيداً بفحوى الموضوع إبان ملئِك لقسيمة الاستطلاع، وهناك احتمال بأن تُهمَل مثل هكذا قسائم.

٧- إن استعمالك لكلمات لا أخلاقية  وجارحة ، أو لعبارات مثيرة للفتن، كلُّ هذا من شانه استبعاد قسيمتك.

٨- أن تُعبِّر عن آرائك بأسلوب حضاري، يُعطيك الفرصة لأن تلعب دوراً مهماً في تطوير جامعة بیان، والعملية التعليمية، والمجتمع الكردي.


نحن نتأمَّل منك  تكون على قدر المسؤولية التي تقع على عاتقك.


مديرية ضمان جودة التعليم – جامعة بیان